RESUMÉ PLÅT15

Stort tack till alla som medverkade och deltog i metall- och arkitekturseminariet PLÅT15 den 19 mars. Tegelinspirerat rosttrögt i Stockholm, vindpinad titanzink i Edmonton, färgsprakande aluminium i Rotterdam och oändligt rostfritt i Suzhou. PLÅT15 deklarerade att metallfasader står för mångfald och möjligheter. Seminariedagen gav också tillfälle för spännande samtal och erfarenhetsutbyten.

Dagen inleddes med mingel och lunchbuffé i materialutställningen. Här visades stål och metaller, fasadtekniker, bearbetningsmetoder och infästningar. Inledningsvis bjöds deltagarna på en kort trendspaning angående metallfasader som lyfte fram färg, transparens, ornament, energismarta funktioner, interaktion och gröna fasader. Därefter följde nio föreläsningar om byggnader som förärats med metallfasader.

Danmarks första låg-energi-universitet


SDU Campus Kolding är Danmarks första låg-energi-universitet. Arkitekt Peter Koch, Henning Larsen Architects beskrev den smarta fasaden som via sensorer, rörlighet och perforeringar skapar optimalt ljus- och värmeinsläpp dygnet runt. Med funktionen kommer också skönhet och förändringar i fasaden vilken upplevs olika beroende av tid på dygnet och betraktarens vinkel.

Lokalt hantverk och uppskalat tegelmönster


Martin Videgård, Tham & Videgård Arkitekter ville skapa en relation till platsen för sommarhuset på Husarö. Den stilrena bostaden kläddes därför nästan helt i dubbelfalsad stålplåt av den lokala plåtslagaren. Han berättade också om det mångåriga arbetet med nya Arkitekturskolan på KTH som fått en fin koppling till intilliggande tegelbyggnader genom att skala upp tegelmönstret med hjälp av stora sjok av rosttrögt stål. Inga hörn eller raka linjer varken utvändig eller invändigt. Det är en byggnad att lära känna. – Byggnaden ska inte upplevas för fin. Den ska användas och experimenteras med, sa Videgård med en förhoppning på framtida arkitektstudenter.

Vindpinad byggnad


Stephen Boyd DIALOG Design från Kanada, presenterade kontroll- och kontorstornet vid Edmonton international airport. En för Edmonton utmärkande byggnad och med uppdraget att representera staden. Från bergmassiven drar kraftiga vindar in över det flackare landskapet – året runt. Detta valde man att ta tillvara i tornet. Boyd visade hur man låtit vinden forma och samspela med den titanzinksklädda fasaden på ett både poetiskt och funktionellt sätt.

Festligt och folkligt


Erik Andersson, Fredblad arkitekter, har ritat nya Landvetter Kulturhus. Det här är folkets byggnad med krav på utrymme för både fest och vardag. Mässingslegeringen har tillfört flärden som kan ses i inredningen såväl som på den övre delen av fasaden. Andersson lyfte speciellt fram takfoten som en mycket viktig detalj, eftersom man inte ville ”förstöra” fasadens rena uttryck. Det löstes med hjälp av en konsol bakom kassetten på distans från fasaden.

Experimentellt från Australien


Dirk Zimmerman, Studio 505 från Australien, satte allas förutfattade meningar på ända med sin kavalkad av experimentella metallfasader belägna i Australien och Kina. Energismart och innovativt är ledorden och ofta får fasaderna samarbeta med regn, vind och sol. Med komplexa mönster och konstruktioner skapar han en känsla av evighet och bjöd också på flertalet kreativa lösningar. Zimmerman avslöjade också att knepet för att få igenom de mest komplicerade projekten är att aldrig visa slutbilden för entreprenörerna. – Det har en tendens att skrämma bort dem, förklarade han.

Vad kunden inte vet att den vill ha


Gert Wingårdh, Wingårdhs, presenterade sin svarta aluminiumfasad på Kajen 4 i Stockholm. En stor, 75 meter hög koloss som ändå upplevs både mjuk och transparent. Han betonade att aluminium är ett levande material som måste tas om hand. Han passade också på att berätta om den bestående mässingslegeringen på Sven-Harrys Museum och kopparinsvepta Villa Astrid samt gav en enkel förklaring till samtliga projekt: – Jag vill alltid ge kunden vad den inte vet att den vill ha och som sedan ger en riktig aha-upplevelse.

Supermodern och ljus cancerklinik


Sandwichelement och perforerad aluminium utgör fasaden till den byggnad som förärades med PLÅTPRISET 2015 – Skandionkliniken och Hotel von Kraemer i Uppsala. Juryn imponerades av utnyttjandet av materialen samt fasadens ljusa, lätta och hoppfulla utstrålning som också lever upp till de höga kraven på säkerhet hos denna supermoderna cancerklinik. – Vi ville skapa en helhet och en enhetlighet. Känslan skulle vara ljus och skir, men framför allt mänsklig. Här är ju patienten i fokus, sa arkitekten Carl-Fredrik Danielson som också presenterade projektet.

Takmålning, gitarrfodral och nya vinklar


MVRDVs Jacob van Rijs imponerade med Rotterdams nya och mycket uppmärksammade saluhall. Mycket tack vare en takmålning i storlek XXL, har det blivit ett verkligt landmärke som lockar både stadens invånare och turister. ROCK-magneten i Roskilde är ett av MVRDVs just nu pågående projekt och kan ses som en förlängning av festivalen. Gitarrfodralet har varit en stor inspiration och metallerna tillåts både glimma som guld och framstå som röd och mjuk plysch. Van Rijs förevisade också Balancing Barn i speglande rostfritt på den engelska landsbygden. Den har nu några år på nacken men fortsätter att fascinerar på alla sätt – kanske för att den lurar sinnena oavsett vinkel. Den sammanfattar egentligen just det som MVRDV är så bra på, att få oss att upptäcka helt nya perspektiv både i livet och i en byggnad.

Dialog i tidigt skede sänker kostnader


Förutom nya vinklar, möjligheter och tekniker handlade PLÅT15 mycket om att skapa dialoger och samarbeten. I slutet av dagen svarade plåtkonsult Ola Svensson på frågor om kostnader och metallfasadens möjligheter. Han menade att kostnaderna sjunker och möjligheterna ökar om plåtkonsulter, leverantörer och plåtslagare får vara med i ett tidigt skede av byggprocessen. Han sa att med ett flexibelt och ett öppet sinne kan även storslagna projekt bli kostnadseffektiva. – Ett lyckat koncept är när vi sitter runt bordet alla tillsammans från början och samarbetar oss fram till bästa lösningen, förklarade han.

Några av de reaktioner som deltagarna delade med sig efter evenemanget:

”Möjligheterna är större och fler än vad jag trodde.”

”Jag fick med mig nya sätt att tänka kring plåt när man skapar eller visualiserar.”

”För mig har plåt alltid varit ett dött och uttryckslöst material, men oj vad mycket inspiration jag fått med mig!”

Stort grattis till:

LINK Arkitektur för PLÅTPRISET 2015
ÅRETS PLÅTSLAGARE Tony Altén, Johanssons byggplåt i Malmö.
Ett extra tack till Ambius och Expandermetall.


LÄS PLÅT15-INBJUDAN I SIN HELHET HÄR >>